W marcu, z inicjatywy prezydenta Abdullaha Güla, rozpoczęła się kampania pod nazwą „Turcja czyta”. Projekt ma trzy cele: propagowanie czytania, zmniejszenie analfabetyzmu oraz nauczanie podstaw korzystania z komputera.
Turcja | Kawiarnia w Kahramanmaras serwuje dla klientów czytających książkę darmową kawę (Starbucks by brewbooks na licencji CC BY-SA 2.0)
Statystyki pokazują, że zdecydowana większość Turków nie czyta regularnie. Dziennie poświęcają około 5 godzin na oglądanie telewizji, natomiast na czytanie książek – 6 godzin w ciągu roku. Organizacja Narodów Zjednoczonych ujawniła, że Turcja zajmuje 101 miejsce wśród 177 krajów pod względem analfabetyzmu wśród dorosłych.
W celu poprawy tych statystyk, prezydent zaproponował różnym instytucjom, aby przestawiły własne propozycje, zachęcające społeczeństwo do czytania. W kampanii wzięli udział m. in. popularni piosenkarze, dziennikarze, a nawet piłkarze.
Jedna z tureckich kawiarni w ramach kampanii postanowiła serwować darmową kawę i herbatę dla klientów czytających w lokalu książkę. Kawiarnia ta mieści się w Kahramanmaraş (południowo-wschodnia Turcja) już od prawie dwóch lat. W wyznaczone dni odbywają się tu spotkania, na których porozmawiać można o literaturze czy sztuce.
Turcja | Jednym z celów kampanii jest zmniejszenie analfabetyzmu wśród tureckich obywateli (Me at Sahaflar Çarsisi Book Bazaar by brewbook na licencji CC BY-SA 2.0)
Źródła: todayszaman.com, balkanistyka.com
Zainteresują Cię również





