„Aurora” to po grecku: zorza poranna, Jutrzenka (bogini rzymska), czyli początek czegoś nowego. I rzeczywiście – to strzałem z działa dziobowego krążownika Aurora (ros. Awrora) o godzinie 21.45 dnia 7 listopada 1917 roku rozpoczął się atak na Pałac Zimowy, a tym samym rewolucja październikowa.
Rosja - Petersburg | Krążownik „Aurora” (Russia_2174 - Start of Russian Communism by Dennis Jarvis na licencji CC BY-SA 2.0)
Początki
Ten słynny krążownik pancernopokładowy I rangi wchodził w skład carskiej 2. Eskadry Oceanu Spokojnego i Floty Bałtyckiej. Jego służba rozpoczęła się w roku 1903, choć sama ceremonia wodowania miała miejsce 24 maja 1900 roku. Od tamtej pory statek miał okazję wziąć udział w poważnych działaniach wojennych zaledwie jeden raz, w bitwie pod Cuszimą z Japonią w 1905, gdzie otrzymał 18 trafień.
Komitet rewolucyjny na pokładzie
Po bitwie Aurorze udało się dotrzeć, wraz z dwoma innymi krążownikami, do amerykańskiej bazy w Manili i tam pozostała praktycznie do końca wojny. W 1916 została skierowana do generalnego remontu w Zakładach Francusko-Rosyjskich w Piotrogrodzie, który zakończył się na początku 1917 roku. W tym też roku historyczne znaczenie nadała jej własna załoga, która uległa komunistycznej atmosferze i w czasie pobytu w Piotrogrodzie powołała na jej pokładzie komitet rewolucyjny.
"Encyklopedia Rewolucji Październikowej" z roku 1987 podaje:
Organizacja bolszewicka liczyła wtedy 42 członków. W nocy (...) 6/7 XI, o godz 3.30, na rozkaz Piotrogrodzkiego KWR, "A." podpłynęła do zwodzonego mostu Nikołajewskiego (...); załoga krążownika pomogła w opuszczeniu mostu i umożliwiła oddziałom Gwardii Czerwonej przejście z Wyspy Wasiliewskiej do centrum miasta. Rano radiostacja "A." pierwsza przekazała napisaną przez Lenina odezwę KWR "Do obywateli Rosji!". O godz. 21.45 na umówiony znak z Twierdzy Pietropawłowskiej, działo umieszczone na dziobie "A." dało ślepym wystrzałem sygnał do szturmu na Pałac Zimowy.
Rosja - Petersburg | „Aurora” nocą (Russian cruiser Aurora by Ilya na licencji CC BY-SA 2.0)
Obiekt szkoleniowy
Do służby okręt wrócił jeszcze w 1922, ale już tylko jako obiekt szkoleniowy. W trakcie II wojny światowej sam okręt zupełnie odszedł w zapomnienie, jego działa służyły na lądzie do obrony Leningradu, a załoga brała udział w Blokadzie.
Statek-muzeum
Dopiero w latach 45-47 Aurora została przekształcona w muzeum i udostępniona turystom. W latach 80. został przeprowadzony remont, dzięki któremu postać krążownika jest znacznie przybliżona do jego wyglądu z roku 1917, z tym że większość konstrukcji została wymieniona na nową.
Aurora zakotwiczona jest blisko mostu Sampsonijewskiego, przy Nadbrzeżu Piotrogrodzkim. Stanowi od kilkudziesięciu lat jeden z najpopularniejszych obiektów turystycznych Petersburga.
Zainteresują Cię również