Kijowski funikular (czyli kolej linowo-terenowa) to jeden z ciekawszych środków transportu dostępnych w stolicy Ukrainy. Ta kolejka „wspinająca się” na górną część miasta na prawym brzegu Dniepru przewozi 10 000-15 000 pasażerów dziennie.
Ukraina | Kijowski funikular – jeden z popularnych środków transportu w stolicy Ukrainy (Kyiv funicular by Mykhailo Dorokhov na licencji CC BY 2.0)
Historia kolejki
Funikular był budowany w latach 1902-05. Autorem projektu był Artur Abrahamson, inżynier i specjalista od kolei kształcący się w Zurichu i w St. Petersburgu.
Otwarcie linii nastąpiło 7 maja 1905 r.
Pierwotnie kolejka nosiła imię św. Michała, jako że katedra św. Michała Archanioła była najbliżej położonym zabytkowym budynkiem. Nazwę zmieniono po tym, jak władze stalinowskie zburzyły katedrę w latach 30.
Funikular przechodzi kontrole i remonty każdego roku; większe, generalne prace renowacyjne miały miejsce trzykrotnie: w 1928, 1958 oraz w 1984 r.
Kilka faktów
Kolej łączy prawobrzeżną, znajdującą się w dolnej części Kijowa, dzielnicę Padół (Подíл – Dolne Miasto) z historycznym Górnym Miastem. Podróż między dolną a górną stacją trwa ok. 3 minuty. Rocznie funikular przewozi ok. 2,8 mln pasażerów.
Z okien kolejki roztacza się piękny widok na lasy porastające zbocza wzgórza, odbudowaną katedrę św. Michała (przy górnej stacji), panoramę fragmentu dzielnicy Padół oraz oczywiście Dniepr.
Zainteresują Cię również





