W każdym większym mieście Ukrainy mamy do dyspozycji wiele środków komunikacji, dzięki czemu bez problemu dotrzemy w każde interesujące nas miejsce.
Przez ulice Lwowa nieustannie przemykają tramwaje, autobusy, trolejbusy, taksówki i tzw. marszrutki. Warto wiedzieć o tym, że bilety można kupować wewnątrz pojazdu – u kierowcy lub konduktora (tramwaje, marszrutki) a także w kioskach (autobusy, trolejbusy).
Ukraina | We Lwowie jest 9 tras tramwajowych (tramwaj by lpiepiora na licencji CC BY 2.0)
Tramwaje
Połączenia tramwajowe mają we Lwowie długą historię: pierwszy tramwaj konny ruszył w tym mieście w 1880 roku, a elektryczny – w 1894 r.
- Ilość tras – 9,
- Ilość wagonów – 170,
- Długość linii tramwajowej – 73,5 km,
- Przewóz pasażerów – 49,2 mln/rok,
- Cena biletu: 1 hr (normalny) i 0,50 hr (ulgowy),
- Opłata za przejazd bez ważnego biletu – 20 x cena biletu,
- Na bagaż o wymiarach większych niż 20х40х60 cm trzeba wykupić dodatkowy bilet.
Ciekawostki:
- Przejazd tramwajem konnym kosztował 15 centów, a miesięczny abonament 3 złote.
- Za przejazd bez biletu karano pracą na rzecz miasta – dzień pracy przy sieczkarni (cięcie słomy na paszę dla koni).
- Na Ukrainie kierowcami tramwajów i kontrolerami biletów są zazwyczaj kobiety!
Trolejbusy
Pierwszą linię trolejbusową uruchomiono we Lwowie 27 listopada 1952 r.
- Ilość tras – 12,
- Ilość trolejbusów – 95,
- Długość linii trolejbusowej – 117,34 km,
- Cena biletu: 1hr (normalny) i 0,50 hr (ulgowy),
- Opłata za przejazd bez ważnego biletu – 20 x cena biletu,
- Na bagaż o wymiarach większych niż 20х40х60 cm trzeba wykupić dodatkowy bilet.
Ciekawostki:
- Pomysł wprowadzenia transportu trolejbusowego powstał już w 1909 roku, ale tańszym rozwiązaniem okazał się tramwaj. Druga próba uruchomienia linii trolejbusowej miała miejsce w latach 1938-1939, jednak plany pokrzyżował wybuch II wojny światowej.
- Regularne przewozy trolejbusowe rozpoczęły się dopiero w 1952 r.
Ukraina | Tłoczne lwowskie ulice (Confidence by Iryna Yeroshko na licencji CC BY 2.0)
Autobusy i taksówki zbiorowe (marszrutki)
Transport autobusowy jest we Lwowie podstawowym rodzajem transportu miejskiego, największym zarówno pod względem ilości obsługiwanych tras, jak i ilości sprzętu. Początki transportu autobusowego w mieście sięgają 1928 roku, ale największy jego rozwój nastąpił w czasach Związku Radzieckiego. W latach niepodległości Ukrainy wszystkie trasy autobusowe we Lwowie zamieniono stopniowo na trasy zbiorowych taksówek, obsługiwane przez mikrobusy – nazywane „marszrutkami".
Marszrutka – jest to określenie taksówki zbiorowej – mikrobusa, popularnego środka transportu miejskiego w krajach byłego Związku Radzieckiego, m.in. na Ukrainie. Określenie „mаршрутное такси” (taksówka liniowa) przyjęło się potocznie, jako „маршрутка”.
Cechą charakterystyczną marszrutki jest realizowanie przewozu osób i bagażu po ustalonych trasach („marszrutach”) z możliwością wsiadania i wysiadania pasażerów w dowolnym, niezabronionym przepisami kodeksu drogowego miejscu. Za przejazd płaci się u kierowcy w momencie wsiadania.
W 2009 r. Rada Miasta Lwowa rozpoczęła proces przywracania ruchu dużych i bardzo dużych autobusów – otwarto kilka tras obsługiwanych przez takie pojazdy. Do roku 2012 planuje się zwiększenie parku dużych autobusów do 92 sztuk.
Według stanu na czerwiec 2011 r. we Lwowie istnieją 74 trasy autobusów średniej wielkości i 4 trasy autobusów dużej wielości. Wszystkie pracują w systemie taksówki liniowej, czyli „marszrutki”.
- Ilość tras – 78,
- Ilość autobusów – ok. 840,
- Przewóz pasażerów – 128,9 mln (w 2010), co dało 63,1% wszystkich przewozów pasażerskich w mieście,
- Ilość przewoźników – 23 (jeden komunalny i 22 prywatnych),
- Cena biletu: ok. 2 hr – opłatę uiszczamy po wejściu do marszrutki.
Ciekawostki:
- Pierwszą linię autobusową uruchomiono we Lwowie 12 maja 1928 roku – trasa „A”. W tym samym roku dodano jeszcze trasy „B” i „C”, a dwa lata później – „D” i „E”.
- Od początku 2011 r. francuska firma Louis Berger oraz Politechnika Lwowska opracowują nowy system transportowy Lwowa. Zamiast obecnych 78 tras powstanie 46, z których 6 będzie przebiegać przez miasto promieniowo, a 40 po okręgach.
- W nowym systemie, który ma powstać do 2012 roku, obowiązywać będzie jeden elektroniczny bilet na wszystkie środki transportu miejskiego.
Ukraina | Marszrutka – mikrobus o kilkunastu miejscach, zatrzymujący się „na żądanie” (marshrutka by Jennifer Boyer na licencji CC BY 2.0)
Taksówki
Ta forma transportu miejskiego jest w Lwowie dobrze rozwinięta i taksówki można tutaj zamawiać przez telefon (0505192979) albo zatrzymać na ulicy.
Ceny są zróżnicowane, mogą wahać się od 2,5 hr/km i minimalnego zamówienia 13 hr, do 4 i więcej hrywien za kilometr. Co do kwoty umawiamy się z kierowcą, zanim jeszcze rozpoczniemy podróż.
Wynajem samochodu z kierowcą wynosi od 80 do 150 hr/godz. w zależności od typu samochodu. Kursy nocne i poza miasto są oczywiście droższe.
Miejski autobus szynowy (historia)
Linię miejskiego pociągu otwarto 1 grudnia 2009 r. przy udziale premier Ukrainy Julii Timoszenko. Z powodu nierentowności trasy (straty przekroczyły milion hrywien), już 15 czerwca 2010 r. wycofano się z tego projektu.
Autobus szynowy we Lwowie miał zapewnić szybkie i wygodne połączenie między rejonem-sypialnią miasta, a centrum i rejonem przemysłowym, a także odciążyć transport miejski na tych trasach. Trasę obsługiwał pojedynczy wagon z 90 miejscami siedzącymi. Odległość od Sychowa do Podzamcza (18 km) pokonywał w 45-48 minut. Kursował codziennie wykonując początkowo 7, a później 5 kursów w obie strony.
Ciekawostki:
- Lwowski autobus szynowy był autobusem „socjalnym”: pasażerowie płacili za bilet 1,5 hr, podczas gdy realna cena wynosiła 4,5 hr.
- W ciągu pół roku z tego środka transportu skorzystało 67 903 pasażerów generując starty w wysokości 1 181 000 hr.
Zainteresują Cię również